Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Att göra en pudel - Sida 1 av 1

Pudelns kÀrna : Vad det innebÀr att "göra en pudel" ur ett kommunikativt perspektiv

In this essay I want to investigate how the poodle strategy affects a person?s credibility when he or she uses it. The poodle strategy is a strategy, which someone uses when he or she is scrutinized by the media. It?s primary purpose is to suppress further media coverage but it is also a strategy for defending oneself and hence rescuing one?s reputation either as a private person or as an official.The essay?s research questions are:How has the strategy been applied for defensive purposes and what are the results?To which extent can the Stasis theory and Benoit?s theory on Apologia be connected to the strategy?Does the strategy affect the user?s credibility?To answer these questions four cases from the political sphere in Sweden where persons have been said to have ?done a poodle? have been analyzed.

Stockholm Prides kriskommunikation 2011 ? en retorisk analys av försvarsstrategier

SYFTE Syftet med studien Àr att undersöka hur föreningen Stockholm Pride kommunicerade efter pridefestivalen 2011. Festivalen gjorde ekonomisk förlust och föreningen kunde inte betala alla sina rÀkningar. (Enligt Ärsbokslutet gick man back med 3,9 miljoner kronor.) Man kan tÀnka sig att en sÄdan situation hotar förtroendet för Stockholm Pride hos festivalens besökare, volontÀrer, sponsorer, artister, olika aktörer och intressenter. FrÄgan hur man försöker Ätervinna förtroendet blir intressant. Hur kommunicerar Stockholm Pride? Hur försöker Stockholm Pride Äterskapa förtroende?TEORI Att Äterskapa förtroende Àr centralt för en organisation i kris.

Stereotyper kring hundÀgare : En studie om stereotyper avseende svenska hundÀgare

Stereotyper Àr vanliga sÀtt för oss mÀnniskor att förenkla och underlÀtta situationer vi stöter pÄ i vÄr omgivning. Trots fördelarna en förenklad vardag innebÀr kan stereotyper Àven innebÀra negativa konsekvenser, sÄ som diskriminering eller utanförskap. I denna studie undersöktes svenskars förestÀllning av typiska Àgare till fem olika hundraser (labrador, pudel, pitbull, tax och chihuahua) med syfte att undersöka om stereotyper förekommer rörande svenska hundÀgare och om dessa stereotyper skiljer sig Ät mellan hundÀgare och icke-hundÀgare. Studien genomfördes med hjÀlp av en enkÀt som publicerades pÄ det sociala mediet Facebook. 120 personer deltog i studien, varav 27 var mÀn och 93 var kvinnor. Deltagarna var mellan 18 och 60 Är gamla, med en medelÄlder av 29,6 Är (Sd=9,6). Deltagarna fick besvara frÄgor rörande hur de förestÀllde sig typiska hundÀgare till de fem raserna, samt gradera hur vÀl de instÀmde med tolv pÄstÄenden avseende acceptans för stereotyper i allmÀnhet.